Ukraina visar kommunikationens kraft

När jag för första gången besökte Kiev för ett antal år sedan fick jag tag i en liten skrift. Det var blåkopian till den Orangea revolutionen 2004 (kolla t ex här). Planerna hade utarbetats av rörelsen Pora (”Det är dags!”), som organiserade mycket av det som då hände på Maidantorget.

Det är mindre känt: den Orangea revolutionen, och dagens Euromaidan, bygger på ett kommunikationskoncept, som gjort segertåg över världen och visat sig ha kraften att fälla regeringar.

Konceptet skapades i Serbien 1998, när man framtvingade Milosevics avgång. Unga aktivister skapade kampanjen ”Otpor” (”Han är slut!”). Idén var att samlas på torget, att skapa ett super-event som kunde pågå dag efter dag och som var både en kulturfestival och en politisk demonstration. Budskapet ska blanda humor och allvar.

Uthållighet är grunden: eventet måste pågå dygn efter dygn utan tydligt slutdatum. Eventet ska engagera hela landet och väcka internationell opinion. Alla medier används i precis rätt kombination: digitala, tryckta medier, press och det stora mötet. Aktivister utbildas i en serie workshops.

Veteraner från Otpor har fungerat som experter i många andra länder – som ett slags internationella konsulter i hur man fixar en oblodig revolution.

De tränade ukrainska aktivister 2004. Deras expertis användes också i samband med ”Cederrevolutionen” i Libanon 2005. De spred sina kunskaper till unga egyptier på Tahrir-torget 2011. De bidrog till president Askar Akayevs fall i Kirgisistan. Demonstrationerna nådde inte samma framgång i Belarus, Uzbekistan och Venezuela (mot Hugo Chavez), men överallt fanns serberna närvarande med sitt kunnande.

Vill ni fälla en auktoritär regering genom kommunikation? Anlita en serbisk rådgivare!

/Lennart Nordfors

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Från utlandet, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s