Samhällsaktör genom samhällsplanering

Tidigare var samhällsplanering endast en fråga för politiker och tjänstemän. Idag ser det annorlunda ut. Privata aktörer, företag och organisationer har börjat prata samhälle, stad och planering.  Det handlar om privata aktörer som, om man ser till deras erbjudanden, ligger ganska långt bort från frågor om kultur, integration, innovation, hållbarhet och medborgarperspektiv.

Fysisk planering och infrastruktur har förflyttats från mål till medel och fler vill vara med och planera framtidens samhälle och dess fysiska, tekniska, sociala, miljömässiga och ekonomiska innehåll. En ny form av CSR?

PWC och Swedbank är två exempel på dessa aktörer och tungviktare enligt min mening. PWC som årligen publicerar rapporten Cities of Opportunity har på ett tydligt sätt positionerat sig som samhällsaktör. Det är alltid någon som hänvisar till rapporten när diskussioner om tillväxt och planering avhandlas. I rapporten återfinner vi klassiska samhällsplanerarfrågor som hälsa, säkerhet, tillgänglighet, transporter, hållbarhet, intellektuellt kapital och kultur. Cities of Opportunity är bara en av mång rapporter med samma tema.

En annan aktör är Swedbank och deras Tillväxtdagar (I år är det Umeå som står som värd för Tillväxtdagarna 2014 vilket gör mig lite extra stolt). På Tillväxtdagarna diskuteras frågor som: kulturens roll i samhället, universitetens roll i tillväxtskapandet, urbaniseringen, energiförsörjning, infrastruktur och tillväxt.

Swedbank och PWC är bara två av många aktörer som kommunicerar utifrån denna samhällskontext – som samhällsplanerare. Men varför? Jag tror att svaret är ganska enkelt.  Att kommunicera förståelse för samhället som helhet skapa trovärdighet. Det handlar ju om frågor som vi kan relatera till och bryr oss om. Samhället är oss nära oavsett om vi är kunder, låntagare, bosparare eller företagare. Swedbank och PWC positioner sig med en ny image – som samhällsaktör! Och varför då? Jo, för att det ger handlingsutrymme, synlighet och reell möjlighet att påverka vilket ger effekt på de tjänster och produkter som de erbjuder.

Strategin är bra (och likaså resultatet). PWC och Swedbank har förstått att de måste blicka längre än bara till sina egna produkter och tjänster. De har förstått att hela samhället måste inringas för att stödja deras affär.  Genom rapporter, analyser och olika evenemang har de positionerat sig som strateger för framtidens samhälle, inte bara för lån, sparande, revision eller kapitalförvaltning.

Som samhällsplanerare i grunden tycker jag denna utveckling är intressant. Det skapar debatt och utmanar tidigare tjänstemannaroller. Förvisso tenderar många av diskussionerna att vara lite för generella och självklara, men det skapar debatt för viktiga frågor, vilket i sin tur engagerar gemene man att intressera för det samhälle vi lever och vill utvecklas i.

Det här inlägget postades i #blogg100, Årets byrå och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s