Därför ska du arbeta mer med konvertering: Rapport från Conversion Jam 3.

Bild

I förra veckan var jag på Conversion Jam 3, jag såg 4-5 pass totalt. Biljetten hade jag fått gratis av Christian, eftersom jag högg snabbt när han gav bort den på Twitter! Allt han krävde var ett blogginlägg i retur.

Konvertering kan enkelt definieras som processen där du får en besökare på din webbplats, mottagare av nyhetsbrev eller annan information att bete sig som du vill. Tradtionellt konverteras bersökare till en kund. Conversion rate (konverteringsgraden) är andelen besökare som beter som önskat.

Som Head of Digital på Gullers Grupp, jobbar jag främst med digital PR och kommunikation. Konvertering är inget jag rådger mina kunder om särskilt ofta, men jag är helt säker på att det är viktigt att förstå när man jobbar med digital kommunikation. Våra kunder finns ofta inom offentlig sektor, under senare år har jag jobbat med bland annat Lantmäteriet, Socialstyrelsen, Regeringskansliet och Stockholms stad. Ganska långt ifrån e-handel, som var huvudfokus för i princip alla talarna under dagen. Icke desto mindre är konvertering relevant för alla som har en webbplats (d.v.s. alla).

Dagen var som John Ekman på Conversionista nämnde en enda stor A/B-test-fest. Vi fick ofta se ett test, och sedan gissa på hur mycket conversion rate hade ökat. Kul och tydligt att slogans som ”always be testing” och ”the devil is in the details” faktiskt är så pass giltiga. Men jag tycker att det var för många tester där analysen av resultatet uteblev. Jag vill veta:

  • Hur man valde alternativ i testet?
  • Hur hela den kedja ser ut som just detta test var en del av (typ annons > landningssida > bekräftelsemail o.s.v)?
  • Vad man lärde sig?
  • Hur mycket resurser testet tog i anspråk? (En webbplats kan man säkert testa hur mycket och ofta som helst)

En av de som faktiskt gav lite vägledning i att prioritera var Johan Nyberg, tidigare på Servicefinder, numera konsult på Conversionista. ”Ta inte bort för mycket i ditt test och försök isolera så att du förstår vad som orsakar förändringen”. För mig som inte kan koda kändes rådet att börja med att testa småsaker också bra, som t.ex:

  • Copy
  • Ikondesign
  • Placering av innehåll

Johan pratade också om ”konflikten” mellan IT och marknad, där marknad driver på för testning och konstant utveckling medan IT vill behålla status quo (och slippa merarbete). En konflikt jag känner igen från många av de stora myndighetskunder jag själv jobbar med. Här tror jag att det behöver och kommer att ske ett skifte när den tekniska kompetensen och förmågan att argumentera med hjälp av hårda data ökar hos marknads- och kommunikationsavdelningar. Och möjligheten att argumentera med data kommer av sig själv om man arbetar med testning. För hur kan någon säga nej till en halv dags kodande om vinsten är 10% ökad försäljning, 10% fler prenumeranter på ett nyhetsbrev eller 10% fler som lyckas registrera sig för en e-tjänst.

Problemet som jag upplever det är att många av organisationer i offentlig sektor kunder har så svårt att sätta mätbara mål med sin webbplats, och även att hitta önskade beteenden som innehåller ett avslut. Ta till exempel myndigheter som Socialstyrelsen, Skolverket och Diskrimineringsombudsmannen. De har en väldigt bred verksamhet och många mål som är kopplade till ökad kunskap hos sina målgrupper. Det är helt enkelt en stor utmaning att försöka förenkla mål och isolera beteenden som bidrar till att uppfylla dessa mål. Men att arbeta med en webbplats utan att kontinuerligt testa, eller för den delen med e-postmarknadsföring och större PR-kampanjer är helt onödigt när det faktiskt finns superenkla program för A/B-testning och att utveckling med grund i sådana tester ofta ger väldigt stora skillnader i måluppfyllelse

Om Jacob Lapidus

Informationsrådgivare på Gullers Grupp, finns även på http://twitter.com/jacoblapidus
Det här inlägget postades i Bloggen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

