Verksamhet är det som sker under tiden andra planerar

Läste en insändare i UNT, som kollat kommunens platsannonser under 2012. Skribenten konstaterar att det gått inflation i antalet strateger. Bland platsannonserna har han hittat:

  • chefsstrateg
  • uppdragsstrateg
  • välfärdsstrateg
  • bostadsstrateg
  • sociala medier-strateg
  • fastighetsstrateg
  • strateg för trafik och infrastruktur
  • idrottsstrateg
  • kommunikationsstrateg
  • webbstrateg
  • uppdragsstrateg med inriktning på kvalificerat utredningsarbete
  • uppdragsstrateg inom kontoret för hälsa, vård och omsorg
  • uppdragsstrateg inom kontoret för barn, ungdom och arbetsmarknad
  • strateg med ansvar att biträda avdelningschefen
  • bolagsstrateg
  • stadsutvecklingsstrateg
  • säkerhetschef med intresse för strategiskt arbete och ledarskap
  • upphandlare på strategisk nivå
  • strateg till kontoret för barn, ungdom och arbetsmarknad.

Jag googlar och får 4.4 miljoner träffar på ordet strateg! Kollar också hemsidan för en Mälardalsregion och där framkommer att strategerna är den vanligast förekommande titeln bland medarbetarna.  Antalet strateger ökar helt uppenbart! sörmlandUtvecklingen ställer en del frågor. Den kanske mest grundläggande är vilken affärsnytta strategen gör och vilka värden strategen skapar för verksamheten? De flesta har nog känslan att väldigt många strategier som görs i offentlig verksamhet hamnar i bokhyllan. Mycket skrammel och lite verkstad.

Ordet strateg kommer från grekiskan.  Uttrycket kan härledas från krigföring och betecknar härföraren, den som ser till att landet inte enbart vinner det enskilda slaget, utan hela kriget.  Men som vi alla vet så ser dagens krigföring inte ut som den gjorde förr. Napoleon var strategen – härföraren. I dag verkar många ledare delegera bort detta ansvar. Napoleon lyckades (åtminstone under ganska många år) med såväl piska som morötter, få med sig sina medarbetare. Dagens medarbetare är mer upplysta och mindre auktoritetstroende. Napoleon var själv väldigt aktiv ute på slagfälten när planen omsattes i handling. Idag är avståndet mellan vad som sägs på huvudkontoret och det som görs längst ut i verksamheten i många fall avgrundsdjup.

För att belysa strategens roll idag och få en bild av hur strategens framtid ser ut, har jag pratat med några personer i ledande position. De är överens om att om yrkesgruppen ska överleva, krävs att rollen utvecklas:

1. Från utredare till härförare

En strateg är idag sällan en strateg i ordets ursprungliga betydelse. När städare har blivit lokalvårdare, har utredare blivit strateger.  Ska strategen ha en framtid som strateg så måste strategen ha del i det yttersta mandatet. Det finns två vägar, antingen är strategen med i ledningen eller så byter direktören titel till strateg. Det sistnämnda, alltså att t.ex. kommundirektören blir kommunstrateg, vore egentligen det mest rimliga. Borde inte den ytterst ansvarige vara härföraren? Oavsett vilket, är strategens förmåga att lyssna, engagera och kommunicera avgörande om ”kriget” ska vinnas!

2. Från planering mot konceptualisering

Ett kritiskt moment är att göra strategin användbar i praktiken. En strategi utan handling ger ingen effekt och en aktivitet utan strategi kan t.o.m. vara kontraproduktiv. Strategin måste därför konceptualiseras så att det finns möjligheter att skapa handling. Detta brukar tyvärr ofta ses som något kreativt och som därför lämnas bort av strategen. Konceptualisering är kittet mellan det övergripande strategiska arbetet – inriktning och vägval – och det operativa arbetet – det som görs och skapar. Det skapar konkret mening och tydliggör komplexa samband, vilket gör att det man vill ha sagt också blir möjligt att göra och kommunicera. Konceptualiseringen motiverar och skapar mening, och det gör att mottagaren känner igen sig. Det finns en mängd exempel på framgångsrika koncept som levt kvar i många år och hjälpt till att skapa resultat för de företag och organisationer som kommunicerat dem. I kommunvärlden har nog de flesta hört talas om koncepten ”Långt från lagom” och ”Capital of Scandinavia”.

3. Från vad strategen gör till vad strategen åstadkommer

Får strategen ett större ansvar för resultatet så kommer det att medföra ett starkare fokus på att klara av att redovisa den nytta strategen gör. Det räcker inte att hänvisa till den strategiska planen i bokhyllan.  Idag är det inte ovanligt att strategen ser sin huvuduppgift som att ta fram ett strategidokument, inte att utveckla verksamheten. För de strateger som ser kommunikation som väsentlig för att nå målen, kommer det i en värld med kommunikationskonvergens – när gränserna mellan olika kommunikationskanaler blir mindre tydliga och de traditionella kommunikationssätten smälter samman, integreras och samverkar med nya – ställa krav på att även strategiarbetet och de lösningar som tas fram konvergerar. Det kommer medföra större krav på att företagets arbetssätt och kommunikation blir mer integrerad och långsiktig samt på strategens kompetens i utvärderingsfrågor. 

 

Så framtidens strateg är inte en utredare, utan en härförare som kan konceptualisera strategin och redovisa vilken affärsnytta det ger. Framtidens strateg är också en person som förstår att verksamhet är det som sker under tiden andra planerar!

 

Annonser

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s