Om mod och mer kommunikativ punk

Ju tydligare och mer profilerande kommunikation du gör, desto större krav ställs på ditt mod! Gör du något som inte sticker ut, inte skapar känslor och tankar, som lämnar mottagaren likgiltig, tar du inga risker.
Nyskapande, innovation och kreativitet var temat för en undersökning som Unionen gjorde för några år sedan. Resultatet var nedslående. Bara en av fem upplevde att de blev uppmuntrade av sin chef att pröva nya lösningar i sitt arbete. I en av fem organisationer vågade man inte prova nya saker om man inte på förhand säkert visste vad resultatet skulle bli. Något som naturligtvis är en omöjlighet när man skapar något nytt. Detta speglas förstås även i kommunikationen.
Ett ”säkert” sätt är att i kommunikationen blanda in intern personal, helst högre tjänstemän. Gör du detta är du med stor sannolikhet hemma bland dina överordnade. Ingen kommer ju bli uppretad externt eftersom kommunikationen är så ointressant och internt gillar chefen att se sig själv på bild.
Men tyvärr så ser ofta profileringen från kommuner och myndigheter, men även från banker, försäkringsbolag och fastighetsmäklare ut på det sättet. Reklam fastighet 2Förr möttes du vanligtvis av en bild på några välklädda gubbar som log mot dig, idag är de som ler mot dig ofta yngre och kvinnor. Personer som du inte har någon som helst relation till, och som inte säger dig något alls. Du vill ju bara veta när sopstationen är öppen eller hur man får låga bostadsräntor och en fantastisk bostad.
Den här kommunikationen går det tretton på ett dussin, speciellt utanför storstadsområdena. När man väljer att gå på internt säkra kort har man eliminerat den kreativa höjden. Kvar blir en klichéer, plattityder och självklarheter som lämnar mottagaren likgiltig. Sett i ett externt perspektiv är det mesta av den här kommunikationen bortkastade pengar. reklam fastighetsmäklare

Under den senaste tiden har det kommit ett antal rapporter som pekar på vikten av mod och kreativitet i kommunikationen. En avhandling kommer från Handels i Stockholm vars huvudslutsats är att det är lönsamt att våga vara kreativ.
Ett annat perspektiv kommer från Jesper Falkheimer professor i strategisk kommunikation, som efterfrågar mer kommunikativ punk framöver. Han vill se att fler som arbetar med kommunikation vågar både agera och ifrågasätta det som är gängse. Om inte så är nog framtidsprognosen för yrkesgruppen dyster!
Komm punk jpg

Annonser

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om mod och mer kommunikativ punk

  1. Lena skriver:

    Hur punkig kan man vara som myndighet?

  2. Ulf Dahlqvist skriver:

    Det beror förstås på vem du frågar och vem myndigheten upplever är uppdragsgivaren!
    Frågar du allmänheten så tror jag att vore att gå lite för långt att vara Pussy Riot eller Sex Pistols. Men jag är ganska säker på att många skulle uppskatta om myndigheten åtminstone var pop-punkig typ Green Day.
    Frågar du politiker och departementet, vilket jag tror myndigheter upplever vara viktigare, så är jag rädd att de föredrar schlagers, med välkända refränger som snabbt fastnar, men också snabbt glöms bort!
    Eftersom många myndigheter tycker att valet av vilka lyssnare är svårt och jobbigt, så vänder de sig inåt och låter personalen sjunga covers med hjälp av en karaokemaskin. Något som överhuvudtaget inte någon kommer uppmärksammas externt!

    Myndigheter har oftast ett tydligt definierat uppdrag. Det borde göra det ganska enkelt att våga vara tydlig, sticka ut och våga ta en position i kommunikationen.
    Jag tycker det är ett demokratiskt problem när myndigheters ”säkra” kommunikation leder till att allmänheten inte vet att myndigheten finns, vad de gör och vad de får för sina skattepengar. Fråga några i din omgivning vilka myndigheter de kan erinra sig intressant information från det senaste året? Jag tror inte de nämner mer än fem myndigheter, alltså färre än 1% av samtliga myndigheter.
    När jag föreläser frågar jag ibland vilka myndigheter som lagts ned de senaste fem åren. Då nämns ofta myndigheter som fortfarande är verksamma som t.ex. Konsumentverket…
    Nej, jag håller med Jesper Falkheimer, börjar inte fler myndigheter köra lite mer Green Day, så kommer de snart få lämna scenen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s