Minskad ärlighet, nånannanism och navelskåderi

I dagarna har Sverigestudien 2012 släppts. Det är en rapport om svenskens värderingar sett i ett individperspektiv men också i ett verksamhetsperspektiv. Vi har här på bloggen diskuterat rapportens resultat tidigare år.
I år tar rapporten speciellt upp två resultat, dels att ärlighet tappat som viktig värdering, dels nånannanismen utbredning.

I rapporten finns en diskussion, med bl.a. ett citat från Jonas Gardell, om att vi svenskar kanske håller på att omdefiniera begreppet ärlighet.

Ett annat resultat är att ”samhällsengagemang” inte är något som kännetecknar oss eller våra arbetsplatser. Det begreppet hamnar långt ner på listan. Rapportförfattarna tolkar det som att vi lider av ”nånannanism”.

Det som dock verkar vara konstant under de år man gjort undersökningen är att intresset för det det som sker utanför den egna verksamheten fortfarande är väldigt låg (såväl i offentlig sektor som bland företagen). Kund- och brukarfokus kommer först på 47:e plats bland de värderingar som väljs.
Det svenska inåtskådandet är helt unikt bland de länder där undersökningen görs. Frågan är hur länge det kan pågå?

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen, Demokrati, Det offentliga och näringslivet, trender, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s