Karlstad i realitysåpa – om kommuners sponsring av TV-produktion

Karlstad är ett ganska starkt varumärke som ger de flesta av oss positiva associationer, till bl.a. sol och till trivsel. Nu vill man stärka varumärket ytterligare.
150.000 kronor betalar Karlstad kommuns kultur- och fritidsdirektör till TV-bolaget Meter för att de spelar in en TV-serie i Karlstad, en svensk ”The Hills”-variant, en realitysåpa. På denna länk finns en 3-minuters satir om serien som nog ger en ganska bra bild av vad den går ut på.

Kultur- och fritidsdirektören tycker i en artikel i Värmlands Folkblad att det här är väl investerade pengar och menar bl.a. att det kan leda till att folk flyttar till Karlstad.
Om det är bra marknadsföring eller inte beror förstås på i vilken utsträckning Karlstad exponeras och om det man får se ger ”rätt” bild och känsla av Karlstad. 150.000 kronor är småpengar i sammanhanget om programmen ger en positiv bild av kommunen.

Vi får ofta frågan från kommuner om vi tycker att det är bra att betala för deltagande i olika TV-produktioner. Generellt finns det några punkter som brukar gälla de flesta kommuner.

1. Kommuner blir insålda på ett deltagande.
När erbjudandet kommer så ”köper” de produktionsbolagets införsäljningssnack rakt av. Samarbetet är relativt enkelriktat. Kommunen har sällan en tydlig egen uppfattning om vilken bild man vill förmedla och arrangemanget har ofta inget eller väldigt lite att göra med den varumärkesstrategi man eventuellt har. Är det t.ex. lämpligt att en utvecklingsorienterad, kreativ och modern kommun sponsrar Dansbandskampen?

2. Kommuner är ofta dåliga förhandlare
Det finns förhandlingsmöjligheter, men kommunerna är ofta så glada för att de blivit tillfrågade att de glömmer detta. Vilka garantier finns t.ex. i avtalet för att kommunen exponeras på ett sätt man vill? I värsta fall kan t.ex. TV-serien som Karlstad betalar för uppfattas som en ny Big Brother, där färgstarka och speciella människor är instängda i Karlstad istället för i ett taggtrådsskyddat hus.

3. Kommunens insatser får begränsad extern betydelse
Exponering vid något enstaka tillfälle har liten möjlighet att slå igenom utanför kommungränsen. Det finns en övertro på marknadsföringseffekterna. För att nå ut idag krävs frekvens och repetition. När kommuner gör den här typen av marknadsföringsinsatser får de därför större genomslag på hemmaplan än externt. Vem kommer t.ex. ihåg vilken kommun som hade andra chansen i Melodifestivalen 2011? Jo, de som bor i Sundsvall, inte vi andra!

Så största nyttan med att satsa på den här typen av marknadsföring ligger på hemmaplan. Och det behöver inte vara fel. Det blir en snackis, det kan skapa engagemang, en känsla av att vara i centrum och stolthet. Det är väldigt viktigt eftersom kommunens varumärke byggs av dem som bor där.

Så om jag vore Karlstadsbo skulle jag tycka att det är kul att det händer saker i kommunen, men inte ha lika stora förväntningar som kultur- och fritidsdirektören om att TV-serien skapar inflyttning.

Den intresserade kan höra SR P4 intervju med mig om Karlstads satsning på den här länken.

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen, Citybranding, Kommuner, Place branding, Varumärkesarbete och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s