Långbänk i kommunens stadsvapen?

Måste varumärkesarbete gå så långsamt?
Min författarkompis Frans Melin har intervjuats i Sydsvenskan om riskerna med upplägget för Lunds kommande varumärkesarbete.

Ur artikeln:
”– Upplägget är ett kommittéarbete med många arbetsgrupper som ska värka fram något. Det finns en risk att man bara kan enas om något utifrån minsta gemensamma nämnare och det med betoning på minsta. Det kan bli ett rätt klent och intetsägande resultat, säger Frans Melin.

Frans Melin är ekonomie doktor i varumärkesstrategi vid Ekonomihögskolan på Lunds universitet och har nyligen gett ut boken ”Varumärken i offentlig tjänst”. Han tycker det är ett problem att det tar så lång tid i Lund att fatta beslut.

– Lund borde ha med en långbänk i sitt stadsvapen.”

Vad tycker ni? Går det för långsamt när kommuner ska ta fram en varumärkesplattform eller går det för snabbt?

Annonser

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen, Citybranding, Kommuner, Offentlig kommunikation, Skåne, slogan, Varumärkesarbete, Varumärkets roll. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s