Musse Pigg i Värmdö skjuter sig i foten?

Stockholms stoltaste skärgård – det är en sammanfattning av Värmdö kommuns nya positionering av sitt varumärke.

Kommunen har i ett ambitiöst varumärkesarbete, tillsammans med det lokala näringslivet, föreningslivet och medborgare tagit fram en strategi för platsens positionering. Kostnaden för att ta fram varumärkesplattformen har varit ungefär en miljon. Arbetet följer helt skolboken för hur den här typen av arbete ska göras på alla punkter utom en. Tyvärr kan den sänka hela Värmdös varumärkesarbete.

Reaktionerna i lokalpressen låter inte vänta på sig, många invånare är undrande. Läser man insändare och blogginlägg så framgår att skälet till kritiken inte handlar om att arbetet är onödigt, dåligt gjort eller att innehållet i plattformen, de värdeord och varumärkeslöfte man kommit fram till är fel.
Nej, de starka reaktionerna uppstår när invånarna får se de bilder som man valt att sammanfatta varumärkesarbetet med, en logotyp och en ”affisch”. Logotypen består av ringar som associerar till Musse Pigg.

Kommunikation som skapar tankar och känslor är bra. Det finns på tok för mycket kommunikation som lämnar mottagarna likgiltiga, speciellt från våra kommuner. På så sätt kan man säga att reklambyrån lyckats i sitt uppdrag.

Men har kommunen lyckats och kommer miljonen att vara en bra investering? Tyvärr finns det en uppenbar risk att man istället skjuter sig själv i foten! En varumärkesplattform är ett verktyg för varumärkesarbetet, men den gör inte jobbet. Värmdös varumärke byggs av dess invånare. Är inte de med på tåget så är det kört. En bra plattform ger tydlighet i frågan om vart kommunen är på väg, det är det viktiga. Hur logotypen ser ut eller hur en extern reklambyrå bildtolkar plattformens innehåll spelar mindre roll, speciellt i början av processen.

Det är idag på tok för många ambitiösa varumärkesarbeten som snubblar i startblocken genom att de helt sväljer näringslivets traditionella sätt att arbeta med varumärken. Man glömmer bort att man är en en offentlig verksamhet och att det innebär andra förutsättningar för ett varumärkesarbete än för Daim. Ett varumärkesarbete måste inte alltid landa i något som upplevs som slogan. Det kan istället resultera i en involveringsprocess kring plattformens innehåll. Det måste inte tidigt landa i ett antal ”reklamafficher”. Varför inte istället låta invånarna själva skapa sina bilder av innehållet i plattformen? Det går också att förankra och förtesta bildvalen innan de publiceras.
Undviker man initialt att förstärka uppfattningen att ett varumärkesarbete handlar om en slogan, så är möjligheten oerhört mycket större att den är på allas läppar om tio år.

Annonser

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen, Citybranding, Det offentliga och näringslivet, Grafisk form, Kommuner, Offentlig kommunikation, slogan, Varumärkesarbete, Varumärkets roll och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s