Häxjakt på kommuners varumärkesarbete


De flesta företag i Sverige är ännu inte fullt ut varumärkesorienterade, likväl som myndigheter, kommuner och landsting. Trots det förekommer det en närmast mytiskt diskussion om den offentliga sektorns amatörmässighet när det gäller varumärkes- och kommunikationsarbete. En diskussion som inte har sin motsvarighet när det gäller näringslivet.

I senaste numret av Dagens Samhälle är det Sveriges kommuner som är i skottgluggen och beskrivs som amatörer och misslyckanden. Visst görs det en hel del konstigheter i kommunerna och visst skulle jag vilja att varumärkesfrågan prioriterades ännu hårdare av fler. Men den uppfattningen gäller även stora delar av näringslivet.

När jag läser dessa kritiska inlägg mot kommunerna tycker jag att de går för långt. (Se gärna mitt svar i DS på ett tidigare inlägg). Idag finns ett antal svenska kommuner som tar varumärkesfrågan på största allvar, och också gör ett bra jobb. De negativa åsikterna känns därför en aning föråldrade, som om de bygger på en bild av kommunerna för tio år sedan. Den som nu är ute i kommunvärlden kan lätt notera den snabba utveckling som skett inom området. Kommunerna har gått från slogandjungeln till en allt större insikt om att varumärkesorienteringen är en viktig del av kommunens utveckling och styrsystem. Kommunerna har lämnat barnstadiet när det gäller varumärkesfrågan och är på väg att växa in i vuxenrollen.

En annan reflektion jag gör när jag hör åsikter om korkade kommuner är att den som framför dem ofta tycks sakna insikt i och förståelse för kommunernas speciella förutsättningar och omvärld. Det är oerhört komplext att arbeta med dessa frågor i en demokratisk, politisk styrd verksamhet som dessutom har lagkrav på total transparens. Man måste också förstå att de flesta kommuner är små, nära 85% av Sveriges 290 kommuner har färre än 50.000 invånare. De har mao inte oändligt med resurser. Dessutom har de flesta kommuner i Sverige problem med utflyttning och lever under ekonomisk och mental stress. Det är tufft att jobba med varumärket under dessa förutsättningar. Jämför gärna med hur SAABs varumärke tappat i värde under de senaste åren, trots att de haft stor kommunikationsbudget och anlitat några av Sveriges bästa varumärkeskonsulter.

Om man vidgar perspektiven en aning så tycker jag att det tvärtom är så att en del kommuner är föregångare inom varumärkesområdet. Näringslivet har också en hel del att lära av kommunerna när det gäller hur det är att skapa attraktionskraft i en transparent och svårstyrd miljö. Idag finns t.ex. kommuner som kommit betydligt längre än många företag när det gäller varumärkesbyggande genom sociala medier.

Sveriges kommuner är på rätt väg.

Annonser

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen, Citybranding, Det offentliga och näringslivet, Kommuner, Offentlig kommunikation, Varumärkesarbete. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s