Vision och Olsson – om SKTFs namnbyte

I dagarna har SKTF presenterat sitt nya namn – Vision. Det har skapat en mängd reaktioner internt och externt, såväl positiva som negativa. Ryggradsreflexen från många har varit att namnet Vision är ett konstigt val av SKTF.
Namnbytet har helt uppenbart möjligheter. När skedde det senast att jag reagerade på något från SKTF? Namnet Vision engagerar, det skapar tankar och inte minst skapar det förväntningar. Det visar att det är en fackförening som har mod och ambitioner.

Namnfrågan är oftast överdriven. Det viktigaste är förstås vad man gör, inte vad man heter. Få skulle idag t.ex. våga döpa nästa smartphone till Olsson. Men det har ju gått ganska hyggligt att heta Ericsson. Det går säkert alldeles utmärkt om Samsungs nästa satsning heter Olsson.

Reaktionerna visar att namnet Vision skapar känslor, vilket ju är en bra början. Det ger SKTF möjligheter att få sin röst hörd. Knäckfrågan är istället om de klarar av att ta chansen och har bra svar på frågorna om vad som är deras uppdrag och vad det har med namnet att göra.

Lyssna gärna på intervjun om Vision i Radio P4 Skåne:

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=3447599&t=738

Annonser

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen, Varumärkesarbete och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s