Östra Göinge kommuns varumärke

Två och en halv miljon kronor. Är det mycket eller litet? Jag blev häromdagen uppringd av Radio Kristianstad, de ville veta vad jag tyckte om att Östra Göinge (kommun) hade satsat 2.5 miljoner kronor på sitt varumärkesarbete.

Egentligen ville de att jag skulle kommentera två frågor. Den första är om det är ok att en kommun som Östra Göinge ska investera i ett varumärkesarbete. Den andra frågan är om dryga två miljoner är för mycket pengar att satsa på detta. Svaren är förstås  ja och nej.

Östra Göinge kan inte lägga sig platt och ge upp. Självklart måste de satsa pengar på att bygga stolthet på hemmaplan och exponera kommunen utanför kommungränsen. Heja Östra Göinge!

Sveriges kommuner är bra på att ta fram varumärkesplattformar och dokument. De lägger mycket pengar på dokument som visar vad kommunens värden är. Problemet är att det är först när man gjort detta som det riktiga varumärkesarbetet börjar och de stora kostnaderna kommer. Kommunerna kommer då att behöva massor av pengar för att förverkliga värdena i plattformen och exponera detta internt och externt. Det är dyrt att synas. Det kostar mycket att skapa dialog med medarbetare och medborgare.

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen, Citybranding, Grafisk form, Kommuner, Kommunpolitik, Offentlig kommunikation, Varumärkesarbete, Varumärkets roll. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s