Jultomten – Ett starkt varumärke i offentlig tjänst

Lagom till jul kan jag avslöja något som få svenskar känner till. Jultomten bor i Korvatunturi. Det anser min finska fru och många av hennes landsmän vara en självklarhet. Att han bor i Rovaniemi som vi svenskar och andra ickefinländare tror,  är ett rent marknadsföringsknep och exempel på skickligt varumärkesbyggande. Rovaniemi är ett bra exempel på en kommun som sett möjligheten och tagit chansen. Tomtebusinessen är idag viktig för den nordfinska kommunens utveckling.

Renommésnyltning är nog en av de viktigaste varumärkesstrategierna. Att bilda allians med jultomten är förstås ett vinnarkoncept. Enligt somliga är jultomten i dag ett starkare varumärke än Jesus. Man menar att jultomten skapar större värden. Just det handlar ett framgångsrikt varumärkesarbete om, att skapa värden för de som äger varumärket.

God Jul och Gott Nytt År!

Annonser

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen, Citybranding, Från utlandet, Utrikiskt, Varumärkesarbete, Varumärkets roll. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Jultomten – Ett starkt varumärke i offentlig tjänst

  1. Roger Svanborg skriver:

    HO, HO, HO……..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s