Vilka värderingar styr på offentliga arbetsplatser?

Var i Göteborg häromdagen och kom då över en rapport ”Sverige 2010+” om svenskars värderingar. Den har bl.a. finansierats av Volvo. Högst upp på ”listan” för arbetsplatsens värderingar bland personer inom offentlig sektor kommer värdeord som byråkrati, ansvar, lagarbete, samarbete, etik.

Värderingar som kreativitet, nytänkande och ständigt lärande, men också kvalitet och anpassningsbarhet lyser med sin frånvaro.  Lite alarmerande tycker jag, eftersom offentlig verksamhet står inför oerhört stora framtida utmaningar, som kommer kräva mycket mod och nytänkande.

Ännu mer uppseendeväckande är det dock är att man måste leta länge efter värderingsord som är externt inriktade. Först på 54 plats finns värderingsord som berör brukaren och kunden. Anställda inom offentlig verksamhet fokuserar alltså enligt undersökningen primärt på sig själva och glömmer bort brukaren och kunden! Nu verkar detta vara ett svenskt fenomen som inte bara finns inom offentlig verksamhet utan även till delar i den privata. Internationellt ser det helt annorlunda ut. I t.ex. Storbritannien, USA, Kanada och Australien kommer värdeord kopplade till kunden på 1:a plats. I Danmark och på Island på runt 10:e plats.

I en för all offentlig verksamhet alltmer konkurrensutsatt omgivning, är det inte en alltför vågad gissning att man framöver kommer prioritera arbetet med att få bättre balans mellan de interna och externa perspektiven. De ledningar som inte satsar mer resurser på att även bygga organisationsvärderingar som är inriktade mot brukaren och kunden kommer att få det svårt. I framtiden finns inte utrymme för myndigheter som enbart har ett begränsat intresse för oss medborgare.

Läs rapporten, den är intressant!

Annonser

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen, Det offentliga och näringslivet, Från utlandet, Varumärkesarbete och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vilka värderingar styr på offentliga arbetsplatser?

  1. Mattias Jansson skriver:

    Spännande och viktigt. Hur kan vi få ett utifrån och in perspektiv på allt vi gör?
    http://kommunchef.com/kategori/ledarskap/5-deviser/

  2. Ping: Kommunchef kommenterar – 12 December, 2010

  3. Ping: Byråkrati högst upp på listan… « Upphandlingschefen-eller konsten att handla rätt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s