Varumärkesvård – nya moderaternas viktigaste budord

Att varumärkesarbete numer ligger högt på agendan hos allt fler organisationer har länge varit uppenbart för oss som arbetar med det. Skillnaden mellan dem som arbetar professionellt med sitt eget varumärke, sin identitet och de som inte gör det, börjar synas allt tydligare.

Jag vill hävda att valet 2010 var ett varumärkesval. Nya moderaterna och alliansen ställdes mot något rödgrönt. Ett tydligt alternativ mot ett betydligt mindre tydligt alternativ. Av dagens förstasida i SvD som handlar om Reinfeldts pressekreterare och frågan om hon lever sitt varumärke, framgår också med vilket allvar moderaterna tar varumärkesfrågan. Varumärkesvård är nya moderaternas viktigaste budord, enligt SvD.

Ett litet kuriosum i detta sammanhang blir, om jag nu förstått det hela rätt, att varumärket ”Rödgröna” uppfanns av en moderat, Carl Bildt. Syftet var att beskriva alternativet till alliansen som något otydligt och rörigt.

Han kunde säkert aldrig drömma om att alternativet själva skulle anamma hans tanke och använda det som viktigaste kännetecken inför valet 2010.

Annonser

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s