Att vara varumärkesorienterad

Har från boken ”Varumärken i offentlig tjänst”, plockat ut några av de femton kriterier som är väsentliga för en varumärkesorienterad organisation.  Fundera lite på vilka och hur många av följande påståenden stämmer in på din organisation.

* Vår organisation har en tydlig vision i form av en målbild som beskriver vad organisationen ska ha uppnått om tio år.

* Vår organisation kännetecknas av att verksamhetsidén och visionen är väl förankrade bland medarbetarna.

* Vår organisation betraktar varumärken som en viktig tillgång.

* Vår organisation har en väl formulerad varumärkesstrategi.

* Vår organisation har en väl genomtänkt varumärkesarkitektur med en tydlig rollfördelning mellan de olika varumärkena.

* Vår organisation har en tydlig värdegrund som är väl förankrad bland medarbetarna.

* Vår organisation har tydliga varumärkesmål, såväl kvantitativa som kvalitativa.

* Vår organisation genomför regelbundna mätningar av varumärkets styrka.

Läs gärna mer om ”varumärkesorientering – ett nytt förhållningssätt” i boken ”Varumärken i offentlig tjänst” och kom med synpunkter på om det finns kriterier vi glömt eller som vi överskattar…

Annonser

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Bloggen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s