5 saker att tänka på för myndigheter som modererar bloggkommentarer

Vem får komma in

Moderatorn?

Förra veckan var jag och föreläste på Regeringskansliet om hur myndigheter kan använda sociala medier. Under det senaste året har jag varit ute hos väldigt många olika myndigheter. Nästan alltid dyker frågan om hur man skall hantera kommentarer upp, både på bloggar och som inlägg på Facebooksidor eller på forum som drivs av myndigheten i fråga. Vad händer om vi släpper in vem som helst att kommentera? Hur ska vi vara säkra på att inget felaktigt/integritetskränkande/olagligt skrivs? Hur ska vi hinna med att bemöta allt det som skrivs?

Jag tycker att det är en mycket relevant fråga, som en myndighet ska ta på stort allvar, eftersom deras ansvar för vad som skrivs av andra på deras plattformar är större än för till exempel ett privat företag. Ett kommentarsfält nedlusat med otrevligheter eller spam är något som slår mot myndighetens varumärke.

Svaret är inte givet. Att en moderator ska godkänna kommentarer på förhand säkerställer att inget olämpligt slinker igenom, men det riskerar att sakta ner tempot och minska aktualiteten i en diskussion. Dessutom är det en fråga om resurser eftersom kommentarer kan ta tid att granska. Efterhandsmoderering är på sätt och vis mer effektivt, upplevs som mer inbjudande och håller uppe tempot i konversationen, men risken finns att olämpliga kommentarer ligger uppe länge om man inte har dygnet-runt bemanning.

Jag känner ofta att det är svårt att ge generella svar på frågan men gör här ändå ett försök nedan. Inspiration till svaren fick jag från Nick Jones, Head of Interactive services på brittiska Central Office of Information. Han klev på scen efter mig och berättade mycket inspirerande om hur den brittiska förvaltningen hade arbetat för att skapa en bättre närvaro på den sociala webben. Nu alltså 5 saker att tänka på när ni modererar bloggkommentarer:

  1. Ha en tydlig policy för vilken typ av kommentarer/inlägg som inte godkänns och hur ni hanterar användare som vill vara anonyma
  2. Moderera strikt initialt, för att markera er närvaro som moderatorer och visa hur ni vill att samtalstonen skall låta. Detta leder till att besökarna snabbt förstår att de inte kommer undan med olämpligheter. När ni tar bort/inte släpper igenom inlägg, förklara varför för den berörda användaren, i en vänlig ton.
  3. Om ni förhandsmodererar, var snabba med att godkänna, annars dras tempot ner och ni kommer få mycket färre kommentarer. Om ni efterhandsmodererar kan det vara idé att stänga kommentarsfunktionen nattetid för att inte något olämpligt ska stå kvar alltför länge.
  4. Brottsligt, sekretessbelagt eller integritetskränkande material måste ni som myndighet ta bort.
  5. Ni behöver fatta ett gallringsbeslut på förhand för att kunna ta bort kommentarer eller inlägg.

Vad tycker ni saknas eller bör tas bort på listan? Fyll gärna på i kommentarerna!

Annonser

Om Jacob Lapidus

Informationsrådgivare på Gullers Grupp, finns även på http://twitter.com/jacoblapidus
Det här inlägget postades i Juridik, Myndigheter, Sociala medier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 5 saker att tänka på för myndigheter som modererar bloggkommentarer

  1. Roger Svanborg skriver:

    I Södertälje valde vi att moderera inläggen i efterhand. Tyckte att det var självklart att själva grundidén med sociala medier inte passar med att förhandsgranska och därför kunde vi inte bygga en plattform för dialog där kommunen riskerar att ses som gamla Sovjet. Dvs att förhandsgranskning signalerar censur.
    Ska myndigheter öppna upp för verklig dialog måste man våga ha former som inte styr dialogen i förhand. Annars ser jag inte riktigt vitsen.

  2. Jacob Lapidus skriver:

    Jag håller med om att förhandsgranskning ger vissa signaler, som kan tolkas som försök till censur. Men har en organisation inte resurser att någorlunda snabbt rensa olämpliga kommentarer behöver man ta sitt utgivaransvar på något sätt, förhandsmoderering kan vara ett sätt. Andra sätt är att kräva någon typ av identifiering endast för det första inlägget som en användare/ip-adress gör, eller förhandsmoderera bara det inlägget, för att sedan släppa på tyglarna.

    Tack för kommentaren!
    //Jacob

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s