Södertälje låter invånarna agera i Agora

Att använda sig av olika former av sociala medier för att släppa in sina kunder eller medborgare till dialog är inte längre något särskilt nytt. Det börjar snarare bli mer en självklarhet och något som dessa kunder och medborgare förväntar sig. Om denna dialog sedan sker på andras plattformar (Facebook, Twitter, eller forum som Familjeliv) eller på egna spelar mindre roll.

Poängen är att dialogen underlättar, för att inte säga är nödvändig, för organisationer som vill behålla någon form av kontroll över sitt varumärke. (Dialogen har en massa andra fördelar också, som exempelvis bidrag till verksamhetsutveckling, kundsupport, legitimitetskapande med mera, men det faller utanför just det här inlägget).

Sedan några månader kan invånarna i Södertälje kommun både kommunicera med kommunledningen och med varandra med hjälp av det ganska enkla men smidiga verktyget Agora. För att citera direkt kan användarna här:

  • Läsa och kommentera vad de som anmält sig som skribenter skriver
  • Använda känsloindikatorn för att visa vad du tycker om artiklar som publiceras. Man kan rösta på varje artikel i 30 dagar
  • Följa Södertäljerelaterade grupper och diskussioner på facebook, twitter, bloggar, youtube och flickr
  • Föreslå nya skribenter – kanske vill du själv skriva?
  • Bidra med din bild av Södertälje i ord eller bild, till exempel via Youtube eller Flickr

Agora

Det som gör Södertäljes satsning extra rolig är att den på kort tid har visat sig fungera riktigt bra. Inläggen är många och tonen för det mesta både konstruktiv och kreativ. Och då ska man komma ihåg vilka problem med just debattklimatet som Södertälje ibland har dragits med i andra forum.

Ska bli intressant att följa Agoras utveckling. På söndag är det val. Undrar vad som diskuteras i Agora på måndag?

Det här inlägget postades i Citybranding, Kommunpolitik, Offentlig kommunikation, Sociala medier, Varumärkesarbete och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s