Otydlig myndighet

Dessa symboler har något gemensamt, gissa vad?

Jo alla är landsting.

Visst är alla de regionala landstingen självständiga, men det är väl ingen vågad gissning att tro att ett av skälen till att svensken har en luddig bild av vad ett landsting är och gör, är att landstingen inte skickar några gemensamma och enhetliga signaler.

Detta leder till att nästan ingen svensk (enl SKL) vet hur mycket av skattepengarna går till landstingens kärnverksamhet. Något som förstås inte är bra vare sig för dem eller för oss skattebetalare.

Någon borde ta ett ansvar för varumärket landstinget.

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Grafisk form, Landstingen, Varumärkesarbete, Varumärkets roll och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s