Ryanair eller Nyköping – vem vinner mest på samarbetet?

Nyköping har ett reklamavtal med Ryanair. Det har varit och är bra för Nyköping. Bl.a. har omsättningen från besöksnäringen i kommunen ökat dramatiskt under de år parterna haft ett avtal (från 300 miljoner till över en miljard).

Av egen erfarenhet (jag var med och skrev på det första reklamavtalet) vet jag att Ryanair är väldigt generösa, OM de har något att tjäna på det. Ett avtal mellan parterna är riktigt smart, båda tjänar ju på att många kommer till Skavsta Flygplats utanför Nyköping. Nyköping får allt fler intäkter, på tre år har andelen som stannar i Nyköping ökat från 3% till 16%. Ryanairs aktiekurs gör deras aktieägare glada.

Som Nyköpingsbo gillar jag avtalet. Det har ökat värdet på mitt hus. Jag vill se en fortsättning.

MEN… i Nyköping kommuns diskussion om utveckling av samarbetet vore det intressant att se en oberoende och professionell utvärdering av hur kommunen idag drar nytta av de marknadsföringsmöjligheter Ryanairavtalet innebär. Annars är risken stor att politiker och tjänstemän inte ser till att det blir full effekt av avtalet.

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Citybranding, Det offentliga och näringslivet, Ekonomi, Kommunpolitik, Offentlig kommunikation, Varumärkesarbete och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s