Beröringsskräck

Under lång tid har det funnits en uttalad beröringsskräck för varumärken inom offentlig sektor. Det starka förändringstryck som idag finns på den offentliga sektorn är en förklaring till att intresset för en varumärkesorientering ökat de senaste åren. Allt fler har fått upp ögonen för möjligheten med varumärken som identitetsbärare och styrmedel.  Intresset är i många fall nytt och en del betraktar därför varumärken som ett trollspö man kan svänga med för att öka attraktionskraften för den egna verksamheten och dess uppdrag. En konsekvens av detta är att varumärken ibland betraktas som något magiskt, som en enkel lösning på ett komplicerat problem. Så är dock inte fallet. Att arbeta med varumärken har inget med magi att göra, utan detta redskap kräver kunskap och hantverksskicklighet för att kunna utnyttjas på ett optimalt sätt. Om detta och vad som sker i denna fråga ute i myndigheter, kommuner och landsting ska den här bloggen handla om.

Annonser

Om Ulf Dahlqvist

Ulf Dahlqvist är med sina 25 år i kommunikationsbranschen en av Sveriges mest erfarna varumärkeskonsulter. Ulf kom tidigt i kontakt med varumärkesarbete och grundade redan 1988 ett rådgivningsföretag som på sin kundlista hade flera företag som var föregångare inom varumärkesutveckling. Idag är Ulf partner och rådgivare på Gullers Grupp och har de senaste åren varit en flitigt anlitad varumärkesrådgivare även inom myndighetssektorn och bland kommuner. Han har bl.a. arbetat som kommunikationschef för Nyköpings kommun vars arbete inom city branding blivit uppmärksammat. Ulfs erfarenheter finns sammanfattade i de böcker han skrivit i ämnet kommunikationsstrategi och reklam. Den senaste har blivit omnämnd som Årets Marknadsföringsbok av Sverige Marknadsförbund. Ulf är en van föredragshållare och utbildare, med ett antal coachning- och mentorsuppdrag.
Det här inlägget postades i Varumärkets roll och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Beröringsskräck

  1. Jacob Lapidus skriver:

    Ska bli spännande att följa din blogg. Lägger in den direkt i RSS-läsaren.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s